Trendwatcher Vincent Everts kreeg twee boetes tijdens het rijden in zijn Tesla, voor het vasthouden van zijn mobiele telefoon. Alleen: zijn Tesla reed op dat moment zelf, met de Autopilot-functie. Als een zelfrijdende auto voor je stuurt en remt, is er dan wel sprake van een overtreding? Die vraag stelde Everts aan HelloLaw, een start-up voor juridisch advies. Samen met HelloLaw vecht Vincent Everts zijn Tesla-boete aan.
Van A naar B rijden, zonder dat je zelf hoeft te sturen. Dat kan met de Autopilot van Tesla. En dus had Vincent Everts zijn handen vrij om zijn telefoon te checken. Toch kreeg de trendwatcher, op 10 én 16 oktober 2017, een boete. Volgens artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 mag een bestuurder namelijk geen telefoon in zijn handen houden. Maar is dit wel een overtreding van de wet, als niet jij, maar je Tesla stuurt?
Passen regels wel bij deze tijd?
Om in beroep te gaan tegen zijn boetes, schakelde Everts HelloLaw in. Deze legaltech start-up geeft ondernemers en particulieren juridisch advies, tegen een vaste abonnementsprijs. ‘Deze Tesla Autopilot-boete is een inhoudelijke vraag: als je niet zelf stuurt, mag je dan wel je mobiel gebruiken?’, zegt jurist en boetespecialist Axel Mille van HelloLaw. Maar het is ook een principiële kwestie: ‘HelloLaw gelooft dat het recht draait om mensen, niet alleen om de letter van de wet. De regels met betrekking tot de mobiele telefoon in het verkeer stammen uit 2002. Inmiddels zijn we vele jaren en technologische ontwikkelingen verder. Wij vragen ons af zulke regels nog passen bij de huidige situatie van weggebruikers.’
De Tesla-rijder als rij-instructeur
‘Mijn Tesla reed perfect rechtuit op de snelweg’, vertelt Vincent Everts. ‘Slingerde niet. En ik zat lekker te werken op mijn telefoon. De politie zag me, haalde me naar de kant en gaf een boete.’ Een bestuurder mag natuurlijk geen telefoon vasthouden, dit staat nadrukkelijk in de wet. Mille van HelloLaw: ‘De vraag is alleen: wie was hier de feitelijke bestuurder? Het is redelijk om te stellen dat de auto reed en Vincent alleen toezicht hield. Vergelijk het met een rij-instructeur: die mag wel bellen, terwijl hij naast een rijdende leerling zit.’
Hulp bij aanvechten bekeuringen
Everts heeft inmiddels een bezwaarschrift ingediend, via HelloLaw Boetebezwaar. Bekeuringsexpert Mille vertelt hoe zo’n bezwaar in zijn werk gaat. ‘Het Openbaar Ministerie heeft nu 16 weken om te reageren. En ze kunnen nog eens 10 weken uitstel krijgen. Dat is best lang. Maar in Nederland worden dan ook ruim 9,4 miljoen bekeuringen per jaar gegeven voor dit soort lichte verkeersovertredingen. Wordt je bezwaar afgewezen? Dan kun je naar de kantonrechter stappen en daarna ook nog in hoger beroep gaan.’
Juridisch advies voor je onderneming
HelloLaw geeft ondernemers snel en duidelijk juridisch advies. Of je nu vragen hebt over het opstarten van je bedrijf, over personeel of over een klant die niet wil betalen. Of: als je een boete krijgt in de Tesla van de zaak. Met een zakelijk abonnement bij HelloLaw krijg je toegang tot onbeperkt juridisch advies.
Start nu met HelloLaw
Of stuur een whatsapp
Dit is het eerste artikel in een reeks van De Maand van Juridisch advies. De maand van Juridisch advies wordt mogelijk gemaakt door HelloLaw. Wij zijn er voor jouw onderneming met snel, praktisch en begrijpelijk juridisch advies.
Lees ook
-
Wat ondernemers vergeten bij het afsluiten van een overeenkomst
-
Dit is wat zzp’ers en bedrijven nu moeten weten over DBA, de freelance-wet die tot 2020 op pauze staat
-
Deze start-up wil de ANWB van de legal-wereld worden
-
Overuren uitbetalen? Deze drie dingen moet je als ondernemer weten over overwerk